Contact

OGS-Utrecht
Nachtegaalstraat 3
3581 AA, Utrecht, Nederland
030-2300595
tim@ogs-utrecht.nl

FAQ

  • Algemeen
    • Komt mijn woning op alle websites op internet?
      • Ja. Voorbeelden van bekende huizensites zijn: Jaap.nl, Funda.nl, Zuka.nl, Huislijn.nl en Zoekallehuizen.nl. Op het internet vinden potentiële kopers eenvoudig de woningen die via Onroerend Goed Service te koop staan. Wij hebben rechtstreekse koppelingen met een aantal websites en andere sites plaatsen automatisch ons woningaanbod.

        Ook onze website wordt op internet goed gevonden. Via zoekmachines (Google etc.) komt men ook snel bij ons terecht. Als u besluit uw woning te verkopen via Onroerend Goed Service dan wordt uw woning uiteraard ook geplaatst op onze eigen internetsite.

    • Een internetmakelaar is toch ook voordelig?
      • Internetmakelaars zijn sinds kort ook actief in Nederland. Maar ze zijn niet echt voordeliger dan Onroerend Goed Service.

        Aan de verkoop via een internetmakelaar kleven bovendien een aantal grote nadelen.

        Nadeel 1
        Vaak is het zo dat zij zelf de woning die u wilt verkopen niet zien. Zij sturen een taxateur langs. Die taxateur doet later niet de onderhandelingen, dat doet weer iemand anders. Als u later vragen heeft kunt u de taxateur ook niet bellen.

        Nadeel 2.
        U moet zelf de foto's en een omschrijving maken.

        Nadeel 3.
        De rondleidingen moet u ook zelf doen. Bij Onroerend Goed Service kunt u ervoor kiezen om de rondleidingen door de makelaar te laten verzorgen.

        Nadeel 4.
        De onderhandelingen gaan vaak via een ander dan de taxateur die bij u is geweest en gaan niet in een persoonlijk contact maar via internet. Persoonlijk contact is erg belangrijk tijdens de onderhandelingen, want dan kun je "voelen" wat de koper kan en wil betalen. Persoonlijk contact leidt gemiddeld sneller tot een verkoop en meestal ook tot een hogere verkoopprijs. 

        Nadeel 5.
        U moet vooruit betalen. U moet u afvragen of de internetmakelaar nog zijn best doet als het geld al binnen is. Valt het bovendien tegen, dan bent u uw geld kwijt.

        Nadeel 6.
        Adverteren moet u zelf voor hele dure tarieven regelen. Bij Onroerend Goed Service zit het adverteren bij onze service inbegrepen en u hoeft bovendien niet zelf de opmaak te verzorgen.

        De tarieven van internetmakelaars en Onroerend Goed Service verschillen niet veel en bij ons kunt u wel terecht voor volledige dienstverlening en voor vragen als uw huis om welke reden dan ook moeilijk verkoopt.

        Mochten er na de verkoop problemen ontstaan, dan helpen wij u bovendien.

    • Krijg ik een goede prijs voor mijn woning?
      • Ja, dat blijkt uit recent marktonderzoek. Gemiddeld krijgt u dezelfde prijs voor uw woning als alle andere woningen die in Nederland worden verkocht. U houdt echter duizenden euro's meer over aan de verkoop van uw huis omdat u ons minder hoeft te betalen.

        Onze makelaar geeft u een advies over de verkoopprijs. Dit advies is onder andere gebaseerd op zijn ervaring, gegevens uit het Kadaster en andere databanken die wij raadplegen. Hierin staan de prijzen van soortgelijke woningen die de afgelopen jaren zijn verkocht.

        Maar het advies is ook gebaseerd op de courantheid van uw woning en onze jarenlange ervaring in de makelaardij. Mogelijk adviseren wij u iets meer te vragen. Samen met u bepalen wij de vraagprijs waarmee wij beginnen.

    • Wanneer ben ik in onderhandeling?
      • U bent in onderhandeling als de verkopende partij reageert op uw bod door een tegenbod te doen. Dit betekent dat u nog niet in onderhandeling bent als de verkopende makelaar aangeeft uw bod te gaan bespreken met de verkoper.

    • Mag iemand anders ook een bod uitbrengen als ik in onderhandeling ben?
      • Ja. Onroerend Goed Service is echter voorstander van de werkwijze waarbij met de eerste partij die een bod heeft uitgebracht wordt uitonderhandeld. Dat is het meest eerlijke systeem. Komen partijen er niet uit, dan wordt de tweede partij de mogelijkheid gegeven een bod uit te brengen.

    • Als ik de vraagprijs bied, is er dan een overeenkomst?
      • Nee. De vraagprijs is bedoeld als uitnodiging tot het doen van een bod. Ook als u de vraagprijs biedt, kan de verkoper uw bod afwijzen. In de meeste gevallen zal uw bod wel worden geaccepteerd. Dat is ook afhankelijk van andere voorwaarden zoals de datum van eigendomsoverdracht.

    • Kan de verkoper de vraagprijs verhogen tijdens de onderhandelingen?
      • Kan de verkoper de vraagprijs verhogen tijdens de onderhandelingen?Ja, net als de mogelijkheid om de vraagprijs te verlagen, kan de verkoper ook de vraagprijs verhogen. U kunt als potentiële koper ook besluiten om tijdens de onderhandelingen uw voorwaarden aan te passen.

    • Als ik als eerste een bod uitbreng, moet de verkopende partij dan eerst met mij onderhandelen?
      • Nee, Onroerend Goed Service bepaalt samen met de verkoper de verkoopprocedure. Als u wilt weten wat uw positie is, kunt u daarnaar informeren.

    • Wanneer komt de koop tot stand?
      • Tijdens de onderhandelingen kunt u het met de verkopende partij mondeling eens worden over de prijs, de opleveringsdatum en de ontbindende voorwaarden. Zodra dit het geval is, is er sprake van een wilsovereenstemming. De verkoper kan op dat moment niet zonder meer voor een andere bieder kiezen. Wel kan tussen partijen in de onderhandelingsfase de nadere afspraak worden gemaakt dat verkoper zich kan terugtrekken zolang de koopakte niet door beide partijen is ondertekend.

    • Wat staat in de koopakte?
      • De koopakte is een schriftelijke overeenkomst waarin staat opgenomen wat er is afgesproken over de koopsom, de datum van eigendomsoverdracht, andere overeengekomen zaken en een beschrijving van de verkochte woning. In de koopakte staat ook opgenomen dat de koper een bedenktijd heeft van 3 dagen. Meestal staan in de koopakte ook andere zaken zoals een financieringsvoorbehoud (voor het verkrijgen van een hypotheek), een waarborgsom van 10% en boeteclausules.

    • Hoeveel kosten moet ik als koper aan de verkopende makelaar betalen?
      • Geen kosten. U betaalt weliswaar de kosten koper, maar daarin zitten niet de makelaarskosten van Onroerend Goed Service. In de kosten koper zitten 2% overdrachtsbelasting, de kosten voor de notaris voor het opmaken van de leveringsakte en de kosten voor het inschrijven in de registers van deze akte. Daarnaast moet u rekening houden met kosten rondom de hypotheek zoals notariskosten voor de hypotheekakte, afsluitprovisie en taxatiekosten. De makelaarskosten van Onroerend Goed Service worden door de verkopende partij betaald.

    • Onderzoeksplicht koper
      • In het Burgerlijk Wetboek staat opgenomen dat op de koper van een woning een onderzoeksplicht rust. Dit houdt in dat de koper de plicht heeft om het huis te onderzoeken op eventuele gebreken. U kunt overwegen om een bouwkundige keuring uit te laten voeren indien u een huis aankoopt.

    • Waarborgsom of bankgarantie
      • In Nederland is het gebruikelijk om een waarborgsom of bankgarantie op te nemen in de koopakte. Dit is een zekerheid voor de verkoper. Indien er overeenstemming wordt bereikt over verkoop van de woning zal in de koopakte een verplichting voor de koper worden opgenomen voor het stellen van een bankgarantie of waarborgsom. De hoogte van deze bankgarantie of waarborgsom is 10% van de koopsom. Deze zal in de regel uiterlijk 5 tot 6 weken na mondelinge overeenkomst bij de notaris beschikbaar moeten zijn.

Inloggen

Inloggen op mijn OGS-Utrecht. Heb je nog geen account? Maak er direct één aan!

Vergeten?

Nog geen account?